Tłumacz

środa, 27 kwietnia 2016

JAK SAMODZIELNIE OCENIĆ CZY ALTERNATOR DZIAŁA POPRAWNIE

Wielu kierowców na pewno spotkało się lub spotka się  z dylematem czy alternator działa poprawnie. Pierwsza tego typu myśl nachodzi nas gdy mamy problem z odpaleniem samochodu, ponieważ nasza bateria jest rozładowana.

Aby sprawdzić czy to wina alternatora lub po prostu nasz akumulator nie nadaje się do dłuższej pracy wystarczy nam przyrząd pomiarowy za kilka złotych, a jest to klasyczny miernik napięcia.

Jeżeli mamy już miernik i chęci to postępujemy według następujących kroków.

1. Bez uruchomionego silnika podłączamy miernik do zacisków naszego akumulatora zgodnie z poniższym rysunkiem. Kabel czerwony do plusa, kabel czarny do minusa i sprawdzamy pomiar napięcia. Na poniższym schemacie widzimy to dokładnie.


2. Następnie uruchamiamy silnik i patrzymy czy kontrolka ładowania akumulatora zgasła. Bez względu na to czy kontrolka zgaśnie czy nie dalej nie przerywamy eksperymentu..

3. Uruchomiony silnik pozostawiamy na biegu jałowym przez około 2 minut. Pamiętajmy aby w tym czasie nie włączać żadnych obciążeń typu światła, radio, podgrzewanie szyb.

W najnowszych modelach samochodów alternator nie jest załączany od razu, dlatego musimy poczekać dwie minuty.

4. Po odczekaniu określonego czasu ponownie mierzymy napięcie na zaciskach akumulatora. Napięcie powinno wynosić powyżej 13V. Już teraz wiemy, że następuje doładowanie akumulatora, ale jeszcze musimy przeprowadzić dalszy test.


5. W tym momencie załączamy dmuchawę na maksymalne obroty i podgrzewanie tylnej szyby jeżeli mamy. Następnie dodajemy gazu powyżej 2000 obr/min i ponownie mierzymy napięcie akumulatora. W tym momencie nie powinno ono wynosić mniej niż 13.5V


Jeżeli po testach wszystko odpowiada i kontrolka ładowania akumulatora zgasła oznacza to, że alternator działa poprawnie.

Niespełnienie wymagań lub gdy kontrolka nie zgaśnie oznacza, że mamy z nim jakiś problem. Warto wtedy:

  • Sprawdzić czy alternator podczas pracy generuje nietypowe buczenie. Może to świadczyć o uszkodzeniu diod prostowniczych
  • Czy pasek napędowy jest odpowiednio napięty i nie ma zbyt dużego luzu
  • Dokonać pomiaru na zaciskach alternatora. Wartości nie powinny być większe niż 0,1 V z wcześniejszymi pomiarami. Większe spadki świadczą o wadzie instalacji elektrycznej.

Tak w prosty sposób możemy ocenić czy nasz alternator jest sprawny czy potrzebujemy udać się po głębszą diagnozę do elektryka lub po nowy alternator.

Źródło: polstarter.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz