Przed kupnem samochodu trzeba przemyśleć wiele rzeczy:
rodzaj silnika, typ nadwozia, kolor,
wyposażenie dodatkowe. Równie ważnym elementem do wyboru jest właśnie skrzynia biegów.
Niewątpliwą zaletą manualnej skrzyni biegów jest przede
wszystkim cena zakupu, która jest zdecydowanie niższa niż w przypadku zakupu
automatu, podobnie jak koszty serwisowania. Kolejną zaletą jest mniejsze
zużycie paliwa. Ważnym atutem jest również możliwość pełnej kontroli nad tym co
dzieje się z naszym pojazdem – tylko i wyłącznie my decydujemy o wyborze biegu,
dzięki temu możemy wpływać na zużycie paliwa czy osiągi naszego samochodu. Z
drugiej strony jest to też jedna z najczęściej wymienianych wad tego typu
rozwiązania. Przykładowo, poruszając się bardzo wolno w korku bardzo często
musimy wciskać sprzęgło lub zmieniać biegi, co może być uciążliwe dla
niektórych kierowców.
Przekładna automatyczna zapewnia przede wszystkim wygodę dla
użytkownika. Wymaga operowanie jedynie pedałem gazu i hamulca, nie ma pedału
sprzęgła ani konieczności zmiany biegów ręcznie. Dzięki temu niemożliwe jest
przypadkowe zgaszenie silnika, tak jak to bywa w skrzyni manualnej na przykład
przy zbyt gwałtownym puszczeniu pedału sprzęgła. Wadą tego rozwiązania jest
wyższe zużycie paliwa samochodu, a także brak pełnej kontroli nad naszym
samochodem. Samochód sam decyduje kiedy zmienić bieg, co nie zawsze jest dobrym
rozwiązaniem. Jednak chyba największą wadą automatu jest jego cena: w tańszych
samochodach może być ona droższa tylko o około 5 tys. zł, jednak w samochodach
klasy wyższej mogą to być różnice sięgające nawet prawie 100 tys. złotych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz