Jedną z części, na
którą powinien zwracać kierowca, wraz ze wzrostem przebiegu jego samochodu,
jest pasek rozrządu. Jego zużycie oraz awarie z nim związane mogą przysporzyć
wiele problemów i narazić na duże koszty. Jak
poprawnie dbać o ten element? Wyjaśniamy!
Czym jest pasek
rozrządu?
Jego zadaniem jest
przede wszystkim przenoszenie siły napędowej na wałki rozrządu z wału
korbowego. W wielu przypadkach pasek rozrządu jest też ważnym elementem układu
chłodzenia. Jego praca napędza pompę wody, która jest konieczna do poprawnego
funkcjonowania tego systemu. Dlatego, obluzowania paska, związane z dużą
eksploatacją, mogą doprowadzić do awarii nie tylko jednego elementu w
samochodzie.
Należy pamiętać, że
pasek rozrządu to nie to samo, co pasek klinowy. Kiedy ten pierwszy odpowiada
za przekazywanie mocy napędowej, to pas klinowy napędza alternator, a często
też pompę wspomagania kierownicy.
Dlaczego wymieniać?
Jako że, pasek jest
najczęściej wykonany z gumy, będzie bardziej narażony na warunki atmosferyczne
niż inne elementy pod maską. Może on przez to stracić swoją elastyczność i
doprowadzić do zderzenia zaworów z tłokami. Wtedy, w najlepszym razie, tylko
one ulegną uszkodzeniu, jednak w bardziej pesymistycznym przypadku zerwany
pasek może doprowadzić do zniszczenia kolejnych części silnika. Awarii może ulec
wałek rozrządu, wał korbowy, czy też głowica. W takich okolicznościach, koszty
naprawy elementów zniszczonych przez zużycie paska mogą przekroczyć kilka
tysięcy złotych.
Kiedy pasek jest
zużyty? Jak często go wymieniać?
Niestety ocena
eksploatacji paska nie jest łatwa, ponieważ nie wydaje on niepokojących
dźwięków, jak na przykład zużyty rozrusznik, czy łańcuch rozrządu. Dopiero po
demontażu i sprawdzeniu materiału oraz zębów paska, będziemy w stanie ocenić
jak długo może jeszcze funkcjonować.
Bezpieczną taktyką na
częstotliwość wymiany paska jest jego regularna kontrola. Bezawaryjne funkcjonowanie
silnika i elementów związanych z pracą rozrządu, można zapewnić przez
uzupełnianie płynów eksploatacyjnych. Najczęściej przyjmuje się, że pasek
powinien być wymieniany co pięć lat lub po przejechaniu 120 tysięcy kilometrów.
W przypadku pasków zanurzonych w oleju przebieg wydłuża się do 240 tysięcy
kilometrów, a okres pracy do dziesięciu lat.
Żródło: www.polstarter.pl
W sumie ja staram się wszelkie naprawy przeprowadzać regularnie i muszę przyznać, że tak jest. Niestety w ostaniem czasie pojazd podczas jazdy mi się zatrzymał. Na całe szczęście pomoc drogowa https://pomocdrogowa.i-koszalin.pl/ w bardzo krótkim czasie pojawiła się u mnie na miejscu.
OdpowiedzUsuńCzy wiesz, że skup aut to nie tylko miejsce, gdzie możesz sprzedać swoje auto, ale także miejsce, gdzie możesz kupić używane, ale wciąż sprawne pojazdy? Zajrzyj na stronę https://vikingskupaut.pl/ i sprawdź ich ofertę. Może znajdziesz tam auto swoich marzeń za przystępną cenę.
OdpowiedzUsuńKiedy samochód odmówi posłuszeństwa w najmniej oczekiwanym momencie, warto mieć pod ręką kontakt do sprawdzonej pomocy drogowej. Na stronie https://www.pomocdrogowa.bialystok.pl/ oferowane są usługi holownicze oraz wsparcie przy awariach, które mogą się zdarzyć w trakcie podróży. Zespół profesjonalistów szybko dociera na miejsce i sprawnie rozwiązuje problemy techniczne, umożliwiając kontynuację jazdy lub bezpieczne odholowanie pojazdu do warsztatu. Klienci doceniają również przejrzystość cenową i dostępność usług przez całą dobę. To miejsce, gdzie każdy kierowca może liczyć na fachową pomoc w trudnych sytuacjach na drodze.
OdpowiedzUsuń