Zbliża
się wiosna, a więc, jak co roku, zadajemy sobie to samo pytanie: kiedy wymienić
opony? Czy nadszedł już czas, aby ruszyć do warsztatów i wulkanizatorów? Czy
lepiej jeszcze poczekać? Postaramy się odpowiedzieć na te i inne pytania dotyczące
przygotowania kół do nowego sezonu.
Termin
wymiany opon na letnie może być bardzo zróżnicowany. W jednym roku można
wymienić ogumienie już w marcu, a niekiedy dopiero miesiąc później. Producenci
twierdzą, że opony zimowe zachowują swoje właściwości kiedy średnia temperatura
w ciągu dnia nie przekracza 7 stopni Celsjusza. Nie oznacza to jednak, że kiedy
termometry pokażą kilka stopni więcej, już się spóźniliśmy. Trzeba brać pod
uwagę temperaturę w nocy i dzień. Można powiedzieć, że jeśli przez około dwa
tygodnie po zachodzie słońca termometry pokazują około 4 – 6 stopni, potrzebne
są opony letnie.
Opony
letnie różnią się od zimowych nie tylko bieżnikiem, ale przede wszystkim
mieszanką gum, która została użyta do ich produkcji. Właśnie w temperaturze
powyżej 7 stopni, letnie ogumienie jest bardziej bezpieczne i komfortowe.
Rodzaj materiałów użytych do jej produkcji daje lepszą przyczepność na suchych
i mokrych nawierzchniach.
Na co uważać?
Opony,
jak każdy inny element samochodu, należy odpowiednio eksploatować. Podobnie jak
części silnika, rozrusznik, skrzynia biegów, alternator, mogą zużywać się
szybciej przy złym użytkowaniu. Dlatego powinniśmy pamiętać o kilku kwestiach.
Po
pierwsze, koniecznie przed zamontowaniem nowego zestawu, musimy sprawdzić,
gdzie jest wewnętrzna i zewnętrzna strona opony. Instalacja koła niezgodnie z
zaleceniem producenta może skutkować znacznie szybszym zużyciem, głośniejszą
pracą oraz wyraźnym spadkiem przyczepności.
Po
drugie koła powinny być wyważone oraz mieć odpowiednie ciśnienie. Powinno być
ono podane przez producenta, każdego pojazdu. Nawet jeśli nie zmieniamy opon, a
tylko wymieniamy gotowy zestaw, trzeba je po raz kolejny wyważyć. Błędy w tych
kwestiach również mogą skutkować szybszą eksploatacją, a także spowodować
większe spalanie paliwa.
Po
trzecie bardzo ważne dla żywotności opon jest ich przechowywanie. Oczywiście
przed odłożeniem trzeba umyć zestaw. Najlepsze miejsce do magazynowania powinno
być suche, ciemne i chłodne. Dobrze jest, gdy nasze ogumienie nie stoi
bezpośrednio na betonie, dobrze podłożyć pod nie karton, czy deski. Zestaw kół
może stać jeden na drugim, lub na hakach, ale same opony powinny być postawione
poziomo lub pionowo. Ważne jest też, by co kilka tygodni je obracać, a kiedy
stoją jedne na drugiej, to zmieniać ich kolejność. Zapobiegamy w ten sposób
odkształceniom i kłopotom na następny sezon.
Źródło: www.polstarter.pl
Źródło: www.polstarter.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz