Tłumacz

czwartek, 29 marca 2018

Pasek rozrządu – jak często go wymieniać?


Jedną z części, na którą powinien zwracać kierowca, wraz ze wzrostem przebiegu jego samochodu, jest pasek rozrządu. Jego zużycie oraz awarie z nim związane mogą przysporzyć wiele problemów i narazić na duże koszty. Jak  poprawnie dbać o ten element? Wyjaśniamy!


Czym jest pasek rozrządu?

Jego zadaniem jest przede wszystkim przenoszenie siły napędowej na wałki rozrządu z wału korbowego. W wielu przypadkach pasek rozrządu jest też ważnym elementem układu chłodzenia. Jego praca napędza pompę wody, która jest konieczna do poprawnego funkcjonowania tego systemu. Dlatego, obluzowania paska, związane z dużą eksploatacją, mogą doprowadzić do awarii nie tylko jednego elementu w samochodzie.
Należy pamiętać, że pasek rozrządu to nie to samo, co pasek klinowy. Kiedy ten pierwszy odpowiada za przekazywanie mocy napędowej, to pas klinowy napędza alternator, a często też pompę wspomagania kierownicy.

Dlaczego wymieniać?

Jako że, pasek jest najczęściej wykonany z gumy, będzie bardziej narażony na warunki atmosferyczne niż inne elementy pod maską. Może on przez to stracić swoją elastyczność i doprowadzić do zderzenia zaworów z tłokami. Wtedy, w najlepszym razie, tylko one ulegną uszkodzeniu, jednak w bardziej pesymistycznym przypadku zerwany pasek może doprowadzić do zniszczenia kolejnych części silnika. Awarii może ulec wałek rozrządu, wał korbowy, czy też głowica. W takich okolicznościach, koszty naprawy elementów zniszczonych przez zużycie paska mogą przekroczyć kilka tysięcy złotych.

Kiedy pasek jest zużyty? Jak często go wymieniać?

Niestety ocena eksploatacji paska nie jest łatwa, ponieważ nie wydaje on niepokojących dźwięków, jak na przykład zużyty rozrusznik, czy łańcuch rozrządu. Dopiero po demontażu i sprawdzeniu materiału oraz zębów paska, będziemy w stanie ocenić jak długo może jeszcze funkcjonować.
Bezpieczną taktyką na częstotliwość wymiany paska jest jego regularna kontrola. Bezawaryjne funkcjonowanie silnika i elementów związanych z pracą rozrządu, można zapewnić przez uzupełnianie płynów eksploatacyjnych. Najczęściej przyjmuje się, że pasek powinien być wymieniany co pięć lat lub po przejechaniu 120 tysięcy kilometrów. W przypadku pasków zanurzonych w oleju przebieg wydłuża się do 240 tysięcy kilometrów, a okres pracy do dziesięciu lat.

Żródło: www.polstarter.pl

2 komentarze:

  1. W sumie ja staram się wszelkie naprawy przeprowadzać regularnie i muszę przyznać, że tak jest. Niestety w ostaniem czasie pojazd podczas jazdy mi się zatrzymał. Na całe szczęście pomoc drogowa https://pomocdrogowa.i-koszalin.pl/ w bardzo krótkim czasie pojawiła się u mnie na miejscu.

    OdpowiedzUsuń
  2. Czy wiesz, że skup aut to nie tylko miejsce, gdzie możesz sprzedać swoje auto, ale także miejsce, gdzie możesz kupić używane, ale wciąż sprawne pojazdy? Zajrzyj na stronę https://vikingskupaut.pl/ i sprawdź ich ofertę. Może znajdziesz tam auto swoich marzeń za przystępną cenę.

    OdpowiedzUsuń